Urmăriți-ne pe Facebook

 Programul Stagiunii Corale „Paul Constantinescu”

Newsletter ANCR

Suntem afiliați la

Stagiunea Corală Bucureșteană Paul Constantinescu, ediția a XII-a, Corul Bărbătesc "Cantus Domini", 08 iunie 2023, ora 19:00

După o pauză de aproximativ 6 luni, Corul Cantus Domini evoluează din nou sub bagheta dirijorului său fondator, arhid. Răzvan-Constantin ȘTEFAN (care din luna mai, a.c. are în grijă și responsabilitatea de inspector școlar pentru Muzică în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București).

Evenimentul din 08 iunie 2023 se dorește a fi un vibrant buchet de recunoștință și omagiere adus întru cinstirea memoriei regretatului maestru Voicu Enăchescu, la puține zile după împlinirea a 80 de ani de la nașterea sa (24 mai 1943).

Concertul din 08 iunie care se va desfășura la biserica Sf. Elefterie din Capitală, se înscrie în stagiunea Paul Constantinescu a Asociației Naționale Corale din România, fapt cu atât mai emoționant pentru coriștii Cantus Domini, cu cât este prima reprezentație a lor în stagiune fără Maestrul Voicu alături!!

Canto, ergo sum. Cantus Domini.

Întotdeauna am considerat că ansamblul format din voci bărbătești reprezintă una dintre cele mai armonioase variante de cristalizare sonoră. Iar Corul Bărbătesc „Cantus Domini” dirijat de prof. arhid. Răzvan Ștefan este un exemplu foarte grăitor în acest sens. Am avut ocazia să ascult ansamblul în data de 8 iunie 2023 la Biserica „Sf. Elefterie”, în cadrul ediției a XII-a a Stagiunii Corale Bucureștene „Paul Constantinescu”. Programul a cuprins lucrări sacre din creația autohtonă și universală, semnate de Ioan D. Chirescu, Dumitru Georgescu-Kiriac, Răzvan Ștefan, Sabin Drăgoi, Pavel Cesnokov, Sabin Păutza și Gheorghe Danga, printre alții. Evenimentul a fost organizat de Asociația Națională Corală din România în parteneriat cu Asociația Culturală a Corului Bărbătesc „Cantus Domini”.

Dincolo de sonoritatea fără cusur, am observat relația strânsă dintre membrii acestui cor și bucuria de a cânta, de a se afla în fața noastră și de a ne fermeca auzul cu vocile lor. Așa cum am aflat de la Marius Oblu (Președintele Asociației Culturale a Corului Bărbătesc „Cantus Domini”), ansamblul este format din elevi, studenți și absolvenți ai Seminarului Teologic (despre care știu că, în majoritate, au voci foarte frumoase), dar și de la Politehnică sau Medicină – toți uniți de dragostea pentru muzică.

Dicția corului a fost impecabilă, până și cuvintele în pianissimo s-au putut distinge lesne, iar schimbările de nuanțe s-au succedat aproape insesizabil. Printre piesele care mi-au atras atenția s-a numărat Doamne al puterilor de Gelu Stratulat, compozitor, dirijor și profesor în cadrul Seminarului Teologic Ortodox „Sfântul Nicolae“ din Râmnicu-Vâlcea. (Din creația acestuia nu pot să nu menționez colindul Sus la drumul mare, o lucrare cu caracter arhaic, pentru cor mixt, extrem de bine gândită și reprezentată armonic și ritmic.)

Doamne, auzi glasul meu
de Mihnea Dușcă, dirijată chiar de tânărul compozitor emoționat, dar stăpân pe gesturile dirijorale, reprezintă o piesă interesantă, bine proporționată, cu câteva momente neașteptate ce acumulează tensiunea care se rezolvă într-un punct culminant atent delimitat. Iubi-Te-voi, Doamne de Nicolae Lungu a beneficiat de interpretarea solistică a lui Gheorghe-Alexandru Lazăr, cu un timbru tenoral de excepție, potrivit unui astfel de context sonor. Cunosc capacitățile vocale ale lui Alexandru, însă trebuie să admit că evoluția lui în ultimii ani este una spectaculoasă. El l-a acompaniat pe baritonul Ilie-Alexandru Răducanu în Doamne, buzele mele de Sabin Drăgoi, într-un dialog intens „comentat” de ansamblul coral. O altă voce care s-a remarcat a fost cea a lui Marcel Busuioc, pe unduirile sonore ale piesei Da ispravitsa de Pavel Cesnokov.  

Pentru momentul Kyrie eleison de patriarhul Ilyas al Georgiei, pr. Dumitru-Codruț Scurtu ne-a invitat să îl ascultăm cu ochii închiși și cu sufletul deschis: „această lucrare nu se privește, această lucrare se ascultă”. Vocea angelică a sopranei Monicăi Scurtu a fost ca o adiere de mătase suprapusă peste sensibilitatea corului și a pr. Dumitru-Codruț Scurtu care a recitat „Tabloul cosmogonic” din Scrisoarea I de Mihai Eminescu. Repetitivitatea muzicii a conferit întregii manifestații artistice aspectul unui soi de ritual, de rugăciune. Monica a mai interpretat Ave Maria de Giulio Caccini alături de pianista Alexandra Nechita și Corul Bărbătesc „Cantus Domini”, pe parcursul acestor piese dirijorul știind cum să domolească ansamblul astfel încât să nu o acopere pe solistă.

Am găsit în persoana lui Răzvan Ștefan un dirijor meticulos, a cărui muncă de la repetiții s-a reflectat în gesturile exacte ale unui profesionist, în comunicarea dintre el și ansamblu, în promptitudinea cu care membrii corului au răspuns cerințelor sale, pentru că, într-adevăr, Răzvan Ștefan face parte dintre acei dirijori care știu cum să solicite unor muzicieni tot ce e necesar pentru a rafina întru totul actul artistic.

Acest concert a reprezentat și un omagiu adus maestrului Voicu Enăchescu, fiind primul eveniment al ansamblului după trecerea sa la cele veșnice. Asociația Națională Corală din România, al cărei președinte a fost Voicu Enăchescu, i-a avut ca reprezentanți pe doamna Alina Pârvulescu (secretar general) și pe compozitorul Grigore Cudalbu (vicepreședinte).

În încheiere, am audiat Gloria de Sabin Păutza și Wana Baraka în aranjamentul realizat de Shawn Kirchner –un cântec spiritualkenyan, repetitiv, cu sonoritate africană, molcomă, relaxată. Instrumentele de percuție acționate de unii dintre membrii corului au concretizat și mai mult ideea de muzică africană.

Cu toate că un telefon a sunat de mai multe ori, sfredelind atmosfera solemnă (pun această scăpare pe seama grabei de a lua parte la un asemenea eveniment), am apreciat că măcar tonul soneriei era „Primăvara” din Anotimpurile lui Vivaldi.

Spectatorii, printre care s-a aflat și actrița Oana Sârbu, au aplaudat minute în șir această incursiune în frumos pe care ne-a dăruit-o Corul Bărbătesc „Cantus Domini” dirijat de prof. arhid. Răzvan Ștefan.

Teodora Constantinescu