Urmăriți-ne pe Facebook

 Programul Stagiunii Corale „Paul Constantinescu”

Newsletter ANCR

Suntem afiliați la

Portret aniversar: Compozitorul Dan Bălan – la împlinirea a 65 de ani

Mariana Popescu

Dan Alexandru Bălan reprezintă un nume de referinţă pentru muzica românească contemporană, îmbinând armonios activitatea componistică cu cea pedagogică, în calitatea de profesor universitar doctor la Facultatea de Teatru la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale Bucureşti, Departamentul Canto –Vorbire – Mişcare.

S-a născut la  Bucureşti, în 22 decembrie 1953, într-un mediu artistic de elită: tatăl, George Bălan – muzician,  absolvent al secţiei de Dirijat,  la Conservatorul din Iaşi, conducător al unor mari ansambluri bucureştene: Ansamblul MAI, Ansamblul MFA, Ansamblul Periniţa (pe linia tatălui fiind patru generaţii de muzicieni), iar mama Magdalena Bălan – balerină (discipolă a renumitei maestre Floria Capsali), profesoară de balet la Liceul de Coregrafie din Bucureşti şi ulterior profesor la Facultatea de Coregrafie din cadrul UNATC I. L. Caragiale din Bucureşti, cercetările sale în domeniul dansului fiind materializate într-un volum unicat – Curs de dans istoric.  

Compozitorul Dan Bălan

Încă din copilărie, Dan Bălan a manifestat o înclinaţie deosebită pentru muzică, începând pianul la vârsta de trei ani, iar la cinci ani – vioara,  urmând între anii 1960 – 1972, cursurile Liceului de Muzică  George Enescu din Bucureşti. De mic copil a fost atras de compoziţie, primul premiu de compoziţie fiind obţinut în primul an de liceu.

Între anii 1972 – 1976, a studiat la Conservatorul de Muzică Ciprian Porumbescu din Bucureşti, secţia Compoziţie, la clasa unor renumiţi maeştri: Myriam Marbe şi Tiberiu Olah. Între 1976 – 1977,  urmează un curs de compoziţie supra – universitar, sub îndrumarea compozitoarei Myriam Marbe.

Obţine  burse de studii în renumite centre muzicale europene: la International Music Institute, Darmastadt – Germania (1978 – 1980), unde va lua contact cu muzica nouă şi la Academie Internationale  de Nice – Franţa (1980 – 1983).  A obţinut o bursă acordată de Yanis Xenakis, la Centrul Pompidou din Paris,  care   avea să-l  apropie de muzica electronică.

Dan Bălan a activat  în diverse instituţii muzicale: 1982 – 1986,  ca dirijor la Filarmonica de Stat George Enescu din Bucureşti, 1986 – 1988, dirijor la Opera Română Bucureşti, 1983 – 1986, coordonator al sectorului muzical, la Casa de Creaţie a Municipiului Bucureşti. Între anii 1976 – 1989, a funcţionat ca profesor de teorie şi solfegii la Şcoala Populară de Artă din Bucureşti, a fost dirijor secund la corul de copii Voces Primavera.

Din anul 1985, a colaborat cu Facultatea de Teatru a UNATC I.L.Caragiale din Bucureşti, ca asistent al renumitului compozitor, prof. Radu Paladi. Din anul 1990, Dan Bălan s-a dedicat în exclusivitate învăţământului universitar, la Facultatea de Teatru,   la disciplina teorie – solfegii, canto, cunoştinţe muzicale, tehnică vocală, cânt, în cadrul  Departamentului Canto – Vorbire – Mişcare, urmând parcursul treptelor  universitare  până la titlul de profesor, în anul  2002.

În anul 1996, obţine titlul de Doctor în Teatru, la Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale Bucureşti.

Începând cu  anul 1976, este membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Din anul 1990 şi până în prezent deţine funcţia de Secretar al Subsecţiei Didactice a Uniunii Compozitorilor Muzicologilor din România,  din  2004 si până în prezent fiind membru în Consiliul Director al UCMR – ADA, din 2018,  este membru în Consiliul Director al UCMR.

Muzica pentru copii a fost unul dintre domeniile care l-au atras încă de la vârsta de 18 ani, devenind un colaborator al emisiunilor de televiziune pentru copii, realizate de Tatiana Sireteanu,  Ina Sterescu, Brădeanu.  Peste 20 de ani a colaborat cu textierul Mircea Block.
În calitate de coordonator al Subsecţiei  Didactice din cadrul UCMR, Dan Bălan are un rol important în stimularea şi promovarea creaţiei corale pentru elevi, având  convingerea că muzica trebuie să aibă un rol important în educaţia copiilor.  A realizat trei casete cu muzică pentru copii: pentru grădiniţe, ciclul primar şi ciclul gimnazial.  

Dan Bălan a compus un număr impresionant de creaţii corale destinate corurilor de voci egale şi corului mixt.

Teatrul de păpuşi reprezintă un alt domeniu de atracţie, compozitorul  având o colaborare fructuoasă cu regizorul Cristian Pepino şi scenografa Cristina Pepino, la renumitul Teatru Ţăndărică  din  Bucureşti.  Aşa s-a născut un număr mare de piese dedicate celor mici şi chiar pentru publicul adult:  Candid – după Voltaire.

O colaborare cu totul specială a avut-o cu Teatrul de Păpuşi Căluţul de mare din Constanţa, despre care compozitorul avea să mărturisească: „Colaborarea mea cu Teatrul  de păpuşi Căluţul de mare din Constanţa a însemnat o etapă importantă în activitatea mea de compozitor. Aici am găsit o echipă excelentă de actori (mulţi ani cred că era cea mai bună echipă din ţară), o organizare  minunată (în ciuda vicisitudinilor de finanţare pe care le are acest minunat teatru), un public cald, doritor de spectacole (nu-mi aduc aminte ca la spectacolele de aici să nu fi fost  sala arhiplina de copii şi părinţi). Aici felicit din suflet pe vechiul director Prof .univ. dr.  Vasile Gherghilescu care de-a lungul multor ani de diriguire a acestui teatru s-a zbătut să facă o educaţie  prin teatru copiilor şi tinerilor, aducând în scenă un repertoriu bogat şi totodată variat stilistic. M-am bucurat în acest timp de colaborarea cu mai multi regizori ceea ce m-a obligat şi pe mine să abordez în creaţia muzicală pentru scenă o varietate de stiluri, ce s-au concretizat în muzici care cred ca au plăcut micilor şi marilor spectatori”.

Astfel, în perioada 2004 – 2016, Teatrul  de păpuşi Căluţul de mare din Constanţa a montat 12 piese pe muzică de Dan Bălan: Fata moşului şi fata babei, regia Daniel Stanciu, Legendele Olimpului”, regia Gavril Pinte, Simbad marinarul , regia Cristian Pepino, Robinson Crusoe, regia Cristian Pepino, Capra cu trei iezi,  regia Gabriel Apostol, Hansel şi Gretel, regia Vasile Gherghilescu, Prinţul şi vrăjitorea, regia Gabriel Apostol, O noapte furtunoasă, regia Vasile Gherghilescu, Prinţ şi cerşetor, regia Cristian Mitescu, Aventurile lui Gulliver, regia Cristian Mitescu, Şoricelul Kiti – Kiţ, regia Geo Balint,  Dragostea celor trei portocale, regia Cristian Pepino.

A compus muzică de balet: 1977 – Războiul de Independenţă, libretul Vasile Marcu şi Bogdan Căuş, premieră la Opera Română din Bucureşti: 1981 – În amintire, poem coregrafic, libretrul şi coregrafia Alexa Mezincescu, premieră la Opera Română din Bucureşti.
A compus muzică vocal – simfonică:  Stare de veghe, cantată pentru 2 coruri, orchestră simfonică şi bandă magnetică, versuri Petre Ghelmez;  muzică simfonică: Mişcare simfonică; muzică de film: Ecou vizual, regia Mihai Popescu, Paşi sub ploaie, regia George Buşecan, Stejarul, regia George Buşecan,  Mail Life, regia Theodor Barna,  Negustorul, după nuvela 12 mii de capete de vită de Mircea Eliade,  Scufiţa Roşie cu trei iezi, film de televiziune pentru copii, regia Bogdan Ghiţulescu, Statueta cu bucluc, film de televiziune pentru copii, regia Bogdan Ghiţulescu

A creat numeroase piese destinate muzicii uşoare. În ultima perioadă, a revenit la o mai veche pasiune - muzica de cameră,  compozitorul creând piese pentru pian şi lieduri ce sunt prezente în sălile de concert: Evenimente - trei lieduri pentru soprană şi pian pe versuri de Petre Ghelmez,  Imagini - două lieduri pentru soprană şi pian pe versuri de Charles d’Orleans, Clipe – trei  lieduri pentru soprană şi pian pe versuri de Otilia Cazimir.

Dan Bălan s-a implicat în activitatea de cercetare, materializată în numeroase volume: coautor la Dicţionarul Teatrului de Păpuşi, Marionete şi Animaţie din România (1999),  Mitul românesc şi universal în teatrul liric din România (2000),   Arta muzicii – de la creaţie la educaţie (2004),   Dascăli de ieri şi de azi ( 2014),    Păpuşari, regizori, profesori (2015)

A pus bazele unei reviste: Studii, sinteze, comunicări, a catedrei de Expresie Vocală şi Corporală a Facultăţii de Teatru a UNATC, revistă redactată şi sponsorizată integral de Dan Bălan.

Dan Bălan a  fost distins cu Prix d’Excellennce la Concursul Internaţional  UNIATEC de la Moscova (1976), Premiul I la Concursul Internaţional de Muzică de Cameră de la Klingenthal – Germania  (1981),  a primit  numeroase premii naţionale.   

Compozitorul defineşte muzica într-un mod sugestiv: „această artă eterată, înseamnă visare, descătuşare frenetică a fanteziei şi suspendare a realităţii, tot atât de adevărat este faptul că ea are şi un caracter social ancorat într-o actualitate imposibil de ignorat”.

În peisajul muzicii contemporane, Dan Bălan reprezintă prototipul muzicianului împătimit, care slujeşte muzica cu toată fiinţa sa, cu modestia caracteristică oamenilor de valoare, fiind înzestrat cu darul comunicării,  izvorât dintr-un mare respect pentru semenii săi.