Urmăriți-ne pe Facebook

 Programul Stagiunii Corale „Paul Constantinescu”

Newsletter ANCR

Suntem afiliați la

Concert eveniment Corul de Cameră "Preludiu - Voicu Enăchescu", 26 februarie 2023, Ateneul Român

Botez în două acte Corul Preludiu – VOICU ENĂCHESCU

Actul întâi: ATENEUL ROMÂN, 26 februarie 2023...           

Rochiile grena, neapărat rochiile grena și smoking-urile, părul frumos ondulat și machiajul cu accente... Urmază vocile: mmmmmmmmmm!, câteva exerciții de încălzire... Gata! Poftiți în scenă! Fiecare își știe locul, doar au făcut-o de-a lungul mai multor serii de pasionați, de peste două mii cinci sute de ori. Numai că seara aceasta marchează o secundă astrală în cei peste 50 de ani trecuți de la înființarea formației corale PRELUDIU, ansamblu cameral cu care dirijorul Voicu Enăchescu a urcat pentru prima dată pe o scenă, cea a Casei bucureștene de Cultură a Studenților; era seara de 1 noiembrie 1972.

Timpul, în perpetua lui grabă, a atins o zi din luna februarie a anului 2016 când, după lungi cumpăniri și comparări maestrul Enăchescu – în calitate nu numai de fondator și dirijor al corului PRELUDIU dar și de președinte al Asociației Naționale Corale din România – a dispus înscriere în susnumita organizație a formației corale RUBATO, inițiată și condusă de Andrei Stănculescu pe când acesta era student al Facultății de Interpretare Instrumentală și Canto (UNMB, clasa vioară); în același an, în luna august, fiind cursant al mai multor instituții de învățământ și măiestrie muzicală (de pildă: Arhidieceza de București, Orchestrele Române de Tineret, Seminarul Teologic Sf.Nicolae din Râmnicu-Vâlcea, Arhiepiscopia Râmnicului, Master – Stilistică Dirijorală la UNMB, a preluat și conducerea Corului BRD Société Generale, mai apoi s-a aflat la pupitrul Corului Regal ș.a.), Andrei Stănculescu a început formarea unui pasionant stil de viață, acela de a se afla în fața coralei de dimensiuni camerale: vorbim de corul PRELUDIU. Mai departe, foarte tânărul muzician (n. 08.12.1995.) a devenit și membru al corului PRELUDIU în partida bas-baritoni.

Totul a început însă cu acel moment – era prin  septembrie 2016 – când însuși Voicu Enăchescu  i-a înmânat lui Andrei partitura amplei drame muzicale, de fapt a oratoriului MESSIAH HWV 56 de Georg Friedrich Händel. De atunci lucrurile s-au desfășurat în virtutea inerției creatoare: iubitorii muzicii dedicată ansamblului vocal-simfonic, l-au revăzut adesea pe Andrei Stănculescu atât în postura de dirijor de orchestră, cât și de cor. Aceștia s-au regalat cu sonoritățile Oratoriului de Crăciun op.12 de Camille Saint-Saëns (interpreți corul PRELUDIU și Orchestra Română de Tineret sub bagheta lui Andrei Stănculescu), cu Harmoniemesse și Missa brevis Sancti Joannis de Deo Hob. XXII: 7 în Si bemol major, ambele de Joseph Haydn (din nou în interpretarea corului PRELUDIU și a Orchestrei Simfonice a Filarmonicii din  Brașov condusă de Andrei Stănculescu), și alte evenimente realizate cu sute de ore de exerciții și repetiții. Cu fiecare oră de studiu, cu fiecare apariție în public, cu fiecare partitură nouă atât vocile cât și sentimentele au început să se așeze. Entuziastul Andrei Stănculescu, cel muzical, cel cu o voință inimaginabilă și o energie pe care o dețin doar cei aleși a cutezat să atace creația universului cu profunzime, și cu dezinvoltură, și dorind să nu îi scape nimic, și gândid modalități de a-i face pe oameni să trăiască muzica în forma ei corală dar și vocal-simfonică.

În 19 noiembrie 2022 bunul Dumnezeu l-a chemat la El pe cel care a fost Voicu Enăchescu, un artist desăvârșit; toți membrii Centrului Național de Artă TINERIMEA ROMÂNĂ au hotărât ca primul concert din stagiunea 2023 sa devină o sărbătoare a redenumirii ansamblului coral înființat de apreciatul nostru muzician: noul nume este PRELUDIU – VOICU ENĂCHESCU. În opinia Preasfințitului Părinte Timotei Prahoveanul acest B O T E Z este recunoașterea minunatului dar pe care maestrul Enăchescu ni l-a făcut vreme de jumătate de secol: Cinstirea unui dirijor, a unui fondator de cor așa cum este în cazul corului PRELUDIU este un act firesc cu care trebuie să ne întâlnim permanent; cinstirea înaintașilor, cinstirea fondatorilor care au însemnat ceva este de fapt recunoașterea darurilor primite de la Dumnezeu față de o persoană sau față de mai multe. Corul PRELUDIU, prezent adeseori la Ateneul Român sau în diferite locuri ale lumii, în Europa, în America și Asia, în peste 2.500 de concerte, datorează foarte mult fondatorului și celor care în urmă cu 51 de ani au urcat prima dată pe scenă susținînd întîiul concert. Și de atunci până acum, pentru o foarte bogată activitate corul PRELUDIU a adunat foarte multe aprecieri... Ansamblul are un repertoriu foarte variat, de la muzica bisericească, bizantină, la cea renascentistă și cea folclorică. Astfel corul PRELUDIU a înălțat către cer foarte multe suflete!...

Programul celei de-a 26-a serată a lunii februarie a debutat, cum era de la sine-nțeles, cu Johann Sebastian Bach: Bourrée în re arr. Werner Fussan și Bourrée în La arr. Ward Swingle...

Andrei Stănculescu: Faptul că am devenit dirijorul acestui ansamblu înseamnă enorm pentru mine. Este o responsabilitate uriașă pe care încerc să o onorez în fiecare zi de repetiție alături de colegii mei. De altfel, reprezintă și confirmarea faptului că generația mea, generația pe care o reprezint poate să ducă mai departe tradiția artei corale și să aducă, desigur, noi și noi elemente. Una dintre principalele calități ale muzicii e faptul că nu poate fi epuizată, că se autogerminează atât în procesul de creație, dar și în procesul de interpretare, iar asta-mi face munca pe de-o parte extrem de ușoară, fiindcă primesc enorm de la colegii mei care sunt profesioniști desăvârșiți, iar pe de altă parte extrem de grea, fiindcă trebuie să găsim o traiectorie comun agreată... (interviu realizat de Alexandra Scumpu)

Concertul a continuat cu Franz Schubert: „Păstrăvul”, Antonin Dvořak: „Humoresca” aranj. Gheorghe Danga, Maurice Ravel: Bolero aranj. Andrei Tănăsescu, Astor Piazzolla: Libertango aranj. Lincoln Andrade, Tudor Jarda: „Mă luai, luai...”, Adrian Pop: „Vine hulpe di la munte”, Dariu Pop: „Mare hibă-i la Jibău”, Radu Paladi: „Flăcăruia” pe versurile Ninei Cassian, „Joshua Fit the Battle of Jericho” negro spiritual aranj.Anders Ohhrwall, „Every time I Feel the Spirit” tradițional, Bob Chilcott: „E mariposa”  aranj. Frank Davelaar, Emillio Murillo: „La cabana” aranj. Efram Orozco. Soliști: Alina Bosovici – soprană, Victoria Ghirvu – alto, Daniel Ghirvu – tenor, Marius Nine – bariton, Flavian Chitic - pian.

Andrei Stănculescu: ... maestrul Voicu Enăchescu a fost un muzician extrem de complex, care avea valențe de creator în toate zonele stilistice. Și atunci am zis: ce repertoriu ar fi mai potrivit decât un repertoriu care să conțină toate genurile preferate ale maestrului și perioadele pe care dumnealui le-a abordat? (interviu A. S.) Ca un eveniment perfect, concertul s-a încheiat cu intonarea Cântecului napolitan, de fapt un dans de caracter din muzica baletului „Lacul lebedelor” de P.I.Ceaikovski, moment pentru care au urcat pe podium toți membrii corului PRELUDIU – VOICU ENĂCHESCU prezenți în Sala mare a Ateneului Român.       

Andrei Stănculescu: ... cu siguranță versatilitatea repertoriului e un punct central în moștenirea pe care a lăsat-o maestrul Voicu Enăchescu muzicii corale din România. Se știe că repertoriul corului de cameră PRELUDIU – VOICU ENĂCHESCU este unul extrem de vast, cuprinzând lucrări de la muzica preclasică, clasică, romantică, până la muzica românească contemporană și lucrările vocal-simfonice existente în programele stagiunilor curente... Maestrul Enăchescu și eu am abordat aproape fiecare zonă stilistică a repertoriului coral... (interviu A. S.)   

Actul al doilea: Catedrala SF.IOSIF, 13 martie 2023...
Deși se apropie ora 20,00 în sfântul lăcaș se adună grupuri, grupuri de simpatizanți ai corului PRELUDIU – VOICU ENĂCHESCU: este seara partiturilor-comori și a unuia dintre geniile acestora, Josquin Lebloitte dit des Prez (cca 1450/1455 – 27 august 1521).

De origine franco-flamandă, a crescut în atmosfera și rigorile spiritualității practicate între zidurile Catedralei din Cambrai. Totuși opera sa dezvoltă vibrații laice precum lucrarea cu care este denumit și inaugurat acest concert pur renascentist. „Mille regretz”, așa cum a scris și dirijorul Andrei Stănculescu în caietul de sală, este regretul pe care îl are discipolul în momentul morții maestrului, regretul pe care îl ai când iubești și nu îți sunt împărtășite sentimentele, regretul păcatului originar și dorul de grădina Edenului, regretul războiului, etc...

Educat de muzicianul Voicu Enăchescu în maniera transmiterii atracției artistice de natură introspectivă, corul Centrului Național de Artă TINERIMEA ROMÂNĂ a emoționat întotdeauna auditoriul creind impresia unui discurs ce atinge sufletul omului.      

Andrei Stănculescu
: … o chestiune foarte importantă este și rămâne sonoritatea specială pe care o are corul de camera PRELUDIU – VOICU ENĂCHESCU, distinctă de alte ansambluri corale din România. Iată și o explicație punctuală a tînărului dirijor: Lucrarea („Mille regretz”) se cântă aproape șoptit, nuanțele fiind armonizate cu semantica poeziei, într-un tempo destul de așezat, dar cursiv, în ritmul unei vorbiri clare și concise, cu o subtilă pulsație binară.
Creațiile din acest concert îi aparțin lui Josquin des Prez, corul beneficiind de asistența activă a invitaților serii, doamna Mara Chirițescu, reprezentantă a Editurii Pavesiana, și domnul Diego Fratelli, profesor specialist în muzica renașterii la Conservatorio della Svizzera Italiana: „La Déploration de Johannes Ockeghem” (profesorul căruia Josquin des Prez i-a închinat mai multe lucrări a fost Johannes Ockeghem, un maestru al scriiturii polifonice), „Ave Maria, virgo serena”, „De profundis clamavi”, „Belle pour l'amour”, „Cella sans plus”, „Adieu mes amours”, Missa Hercules dux Ferrarie, Missa L'homme armé super voces musicales în prime audiții. Se cuvine să fie amintite și celelalte nume de muzicieni ai secolelor XV și XVI, prezente în desfășurătorul serii de 13 martie, care ne fac viața sublimă și nouă, ființelor umane din cel de-al treilea mileniu: „Mille regretz / Les miens aussi” de Tielman Susato (cca 1510/1515 – după 1570) și Canonul la 36 de voci de Johannes Ockeghem (cca 1410 – 6 februarie 1497).      

Și soliștii sunt membri ai nou botezatului cor de camera PRELUDIU – VOICU ENĂCHESCU : Alina Bosovici – soprană, Cristina Fieraru – soprană, Daniel Ghirvu – tenor, Marius Nine – tenor, Alexandru Stoica – oud, Costin Dumitrașcu – lăută.  
Coriști, instrumentiști, dirijor, cu toții meritați felicitările noastre; ansamblul a primit binecuvântarea publicului și a analiștilor de specialitate!

Adriana Rogovschi