Urmăriți-ne pe Facebook

Programul Stagiunii Corale „Paul Constantinescu”

Newsletter ANCR

Suntem afiliați la

Corul "Preludiu", campion printre vocile lumii

Pacea și prietenia, văzute ca o luntre pentru înfrățirerea tuturor națiunilor, a reprezentat mesajul și motorul de pornire pentru cea de a 11-a ediție a Festivalului Internațional Coral din China, ce s-a desfășurat sub cerul cultural al orașului Beijing între 15 și 22 iulie. Încă din 1992 poporul chinez reușește să câștige recunoștință mondială, să prospere și să creeze valori culturale apreciabile prin organizarea, bianual, al unuia dintre cele mai recunoscute festivaluri dedicate muzicii corale din Asia. În acest an orașul interzis a marcat o gazdă cât se poate de prietenoasă pentru 166 de ansambluri corale din întreaga lume și, în plus față de anii precedenți, marea manifestare muzicală a inclus și sumiitul coral mondial susținut de Federația Internațională a Muzicii Corale. Adunarea generală a celor mai marcante personalități pentru spațiul global coral s-a aflat, în premiră, la prima desfășurare pe continentul asiatic. Astfel, dublul eveniment s-a dovedit a fi proiectarea unui imens univers cultural, în care cele aproximativ 10.000 de persoane participante au creat energii armonioase, prin cântece și tradiții aduse de peste mări și oceane.  6 coruri de clasă mondială, fiecare dintr-un alt continent, au adus interpretări de exceptie, iar alte zeci de ansambluri din  S.U.A., Australia, Cehia, Spania, România, Noua Zeelandă, Venezuela, Africa de Sud, Malaezia, Indonezia, Japonia, Coreea, China etc. au susținut concerte și au participat, pe diverse categorii, la competiții jurizate de cele mai importante nume ale artei corale. Muzicieni din peste 30 de țări s-au reunit, au comunicat și au creat poduri de prietenie și devotament ce au dus, timp de o săptămână, la o armonie mlădioasă a întreagii lumi.

După reușita înregistrată în luna mai la Festivalul Internațional de Muzică Ortodoxă ʺHajnóvkaʺ din Polonia, Corului de Cameră "Preludiu" i-a revenit frumoasa șansă de a reprezenta România la ediția din 2012 a Festivalului Internațional Coral din China. Ca o confirmare a calității interpretative, după 10 ani de zile formația românească a reușit să reitereze succesul din 2002,  înregistrat la aceiași manifestare asiatică și să câștige medalia de aur la categoria coruri mixte adulte, precum și premiul pentru cel mai bun dirijor, dar și premiul pentru pace și prietenie. Timp de șase zile Corul de Cameră "Preludiu" a urcat pe cele mai reprezentative scene ale orașului Beijing, a susținut un concert special, a reprezentant călduros poporul român prin participarea la concertele "prieteniei" și, cu siguranță cel mai important moment, a evoluat într-un concurs la care s-au înscris peste 100 de ansambluri, o competiție foarte strânsă, în care formația camerală bucureșteană a strălucit, reușind să cucerească din nou publicul chinez și, de această dată,  un juriu extrem de important, prezidat de președintele Federației Internaționale a Muzicii Corale, americanul Michael J. Anderson. Se pare că sunetul muzicii românești a trecut dincolo de vocile coriștilor, că spiritul folclorului autohton și-a făcut bine treaba în marea masă de cântece colorate, vibrante și care de care mai pestrițe ale mulțimii de popoare, căci atât americanii, asiaticii, europenii, dar și africanii au apreciat la finalul întregului festival că inimosul ansamblu vocal, întruchipat atât de frumos în prezența Corului de Cameră "Preludiu" își merită statutul de marele campion al competiției. Alegerea inspirată a repertoriului, grija necontenită a atingerii perfecțiunii interpretative, puterea de transmitere a mesajului artistic și-au găsit expresia concretă în Noaptea de mai a lui Alexandru Pașcanu, în Floare albastră, bijuteria corală compusă pe versuri de Mihai Eminescu de Vasile Spătărelu, dar mai ales în Chindia, capodopera lui Alexandru Pașcanu care se pare că odată cu trecerea timpului a devenit un etalon și o carte de vizită inspirată pentru universul sonor românesc. După trudă, turnee, concerte - toate gândite și împlinite de Voicu Enăchescu, premiul de aur obținut pe cea mai înaltă poziție între alte opt formații de prestigiu, toate din colțuri diferite ale lumii, îmbrățișează bucuria de a fi român într-un festival patronat de o lume chineză. Fără nici o îndoială Corul de Cameră "Preludiu" nu poate fi comparat la ora actuală cu nici un alt ansablu de gen din România. Reușitele vorbesc de la sine, cât și reputația dobândită peste hotare și iată că vorbim de încă o certitudine, că acest merituos ansamblu își vede de drum pe orice podium s-ar afla și că izbutește să fie definit ca o revelație pentru oricare auditoriu, fie el pe continentul European, American sau, în cazul de față, Asiatic.

Arta corală se dovedește a fi mereu o limbă de circulație internaționlă, în care oamenii ajug să comunice cu inimile. Cu o istorie mai veche decât cea a instrumentelor, vocea reușește să exprime emoțiile și să le transmită mai departe ascultătorilor. A 11-a ediție a Festivlului Internațional Coral din China a dat naștere unui nivel cu mult mai dezvoltat al spiritului moral și muzical, un val care reprezintă cu fermitate  nivelul general al tutror națiunilor. Pentru viitor, pacea și prietenia între popoare se vor a fi pe deplin asigurate de unicitatea cântului coral.

J.B.